Umów wizytę
BLOG

Kompleksowe podejście do diagnozy współwystępowania ASD i ADHD

Dziecko w spektrum autyzmu

Współwystępowanie autyzmu z innymi zaburzeniami jest zagadnieniem wieloaspektowym i trudnym do oceny

Zależność pomiędzy zaburzeniami ze spektrum autyzmu a innymi zaburzeniami pokrewnymi jest niezwykle złożona i niesie za sobą wiele dylematów diagnostycznych.  Pomimo poszerzenia wiedzy na ten temat wciąż nie ma jasnych i jednoznacznych danych dotyczących epidemiologii, symptomatologii i czynników sprzyjających ich występowaniu.

Jak pisze B. Winczura w swoim artykule: według ostatnich danych 70% osób ze spektrum autyzmu może mieć jedno zaburzenie współwystępujące, a 40% tej populacji dwa lub więcej zaburzeń dodatkowych (DSM – 5, 2013). W badaniach prowadzonych przez M.L. Mattila i in.(2010) u 75% dorosłych osób z ASD zdiagnozowano dodatkowe zaburzenie stanu psychicznego (od jednego do kilku współwystępujących), które znacząco obniżają poziom funkcjonowania. Do najczęstszych zaliczono: zaburzenia zachowania (44%), zaburzenia lękowe (42%) i tiki (26%). Z wielu obserwacji klinicznych i badań wynika, że z autyzmem może występować równocześnie również zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD).

W DSM-5 i ICD-11 wprowadzono termin „zaburzenie ze spektrum autyzmu” odnoszący się do zburzeń charakteryzujących się dwiema grupami objawów:

  1. Trudnościami w społecznej komunikacji
  2. Ograniczonymi, powtarzalnymi i stereotypowymi wzorcami zachowań oraz zainteresowań 

Do objawów kryterialnych zespołu nadpobudliwości psychoruchowej zalicza się:

  1. Nieuwagę – problemy związane z selektywnością, przerzutnością czy trwałością uwagi
  2. Nadruchliwość – nadmierną aktywność ruchową w porównaniu z rówieśnikami
  3. Impulsywność – trudność z hamowaniem reakcji natychmiastowej 

Objawy tych dwóch zaburzeń często nakładają się, a nawet wchodzą w interakcję i utrudniają proces diagnostyczny. Symptomy obu zaburzeń zmieniają się wraz z wiekiem osoby, zmienia się ich natężenie oraz sposób postrzegania przez społeczeństwo (zachowania niezgodne z wiekiem rozwojowym). 

Z uwagi na liczne trudności związane z diagnozowaniem zarówno spektrum autyzmu, jak i zespołu nadpobudliwości psychoruchowej kompetentne postawienie diagnozy wymaga zespołu specjalistów. W procesie diagnostycznym wykorzystuje się badania przesiewowe, testy psychologiczne, dokonuje się obserwacji oraz zbiera wywiad z opiekunami osoby z trudnościami rozwojowymi lub z samą osobą zainteresowaną diagnozą. Proces diagnostyczny oraz metody używane w jego trakcie powinny być dostosowane do wieku oraz poziomu funkcjonowania danej osoby. 

Oddziaływania terapeutyczne w wielu obszarach mogą być podobne w przypadku obu zaburzeń. Terapie stosowane u osób z ADHD skupiają się głównie na uczeniu zachowań oraz ich kontroli poprzez terapie behawioralne, wsparcie psychoedukacyjne oraz farmakoterapię. Z kolei w terapii osób w spektrum autyzmu, oprócz terapii behawioralnych, stosuje się również metody wspomagające rozwój komunikacji i umiejętności społecznych.

Należy zaznaczyć, że każda osoba z zaburzeniami spektrum autyzmu, ADHD czy zaburzeniami łączonymi wymaga indywidualnego podejścia, które powinno być dostosowane do specyficznych potrzeb i możliwości danej osoby. Współpraca między specjalistami różnych dziedzin jest więc niezwykle ważna. 

Jeżeli interesuje Cię tematyka związana z ADHD i ASD, sprawdź nasz projekt edukacyjno-naukowy (bezpłatne konferencje, warsztaty, grupy wsparcia). Start 13 marca! >> ZAPISZ SIĘ

 

Bibliografia: 

  • Barbara Winczura; Uniwersytet Wrocławski, Instytut Pedagogiki „Zaburzenia współwystępujące z autyzmem – uwarunkowania rozwojowe, symptomy kliniczne i dylematy diagnostyczne”
  • „Dzieci z zaburzeniami łączonymi – trudne ścieżki rozwoju” red. Barbara Winczura
  • „Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży” red. I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A.R. Borkowska 

 

Autor: Kaja Jachimska, psycholog