Umów wizytę
BLOG

Metoda Tomatisa

Powrót do bloga

Co to jest Metoda Tomatisa?

Ponad 60 lat temu prof. Alfred A. Tomatis – francuski otolaryngolog, neurolog i foniatra, dokonał kilku zaskakujących obserwacji, które doprowadziły do rozwoju tzw. metody Tomatisa. W literaturze przedmiotu metoda znana jest również jako: „trening uwagi słuchowej”, „stymulacja słuchowa”, „trening audio-psycho-lingwistyczny”.Podstawowym jej celem jest wspieranie i rozwój uwagi słuchowej dzięki czemu następuje poprawa koncentracji, jakości uczenia się, rozwinięcie zdolności komunikacyjnych i językowych, zwiększenie kreatywności oraz poprawa jakości zachowań społecznych.

U kogo stosujemy Metodę Tomatisa?

Metoda Tomatisa okazuje się bardzo skuteczna w terapii dzieci z problemami szkolnymi typu: zaburzenia uwagi, mowy, koncentracji, dysleksja. Zastosowanie tej metody przyniosło również zadowalające efekty w przypadku dzieci autystycznych, a także dzieci z problemami koordynacji sensomotorycznej. W przypadku dorosłych terapia jest z powodzeniem stosowana w leczeniu depresji, wspomaga przyswajanie języków obcych oraz kształcenie i udoskonalanie umiejętności komunikacyjnych. Okazała się niezmiernie pomocna również w przypadku osób, dla których głos i słuch są narzędziem pracy, tj.: muzyków, śpiewaków operowych, aktorów, dziennikarzy radiowych itd.

Wskazania do terapii Metodą Tomatisa

  • zaburzenia ze spektrum autyzmu,
  • nadpobudliwość psychoruchowa,
  • dysleksja,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • zaburzenia przetwarzania sensorycznego,
  • problemy w nauce szkolnej,
  • problem ze skupieniem uwagi,
  • jąkanie,
  • słaba przyswajalność języków obcych,
  • drażliwość,
  • stres,
  • depresja.

Jak przebiega terapia Metodą Tomatisa?

  1. Diagnoza
    Wykwalifikowany terapeuta przeprowadza badanie uwagi słuchowej (diagnoza audiolaterometryczna) i zaleca odpowiednie ćwiczenia słuchowe.
  2. Przebieg terapii
    Metoda polega na słuchaniu dźwięków poprzez urządzenie zwane „elektronicznym uchem”, który jest pewnego rodzaju przekaźnikiem. Pacjent zakłada specjalne słuchawki, które przewodzą dźwięk drogą powietrzną oraz kostną, dzięki czemu intensywnie stymulowana jest kora mózgowa. Dźwięki o wysokich częstotliwościach mają działanie pobudzające, podczas gdy dźwięki o niskich częstotliwościach wywołują efekt zmęczenia. W treningu uwagi słuchowej wykorzystywane są głównie dźwięki o wysokich częstotliwościach.
  3. Regularność
    Przed i po każdym etapie treningu słuchowego, powinna być przeprowadzona diagnoza. Między etapami, powinna być zachowana kilku a nawet kilkunasto tygodniowa przerwa, podczas której pacjent ma możliwość przepracowania stymulacji, której mózg był poddawany podczas sesji metody Tomatisa.

Ważne jest, aby pamiętać, że Metoda Tomatisa nie jest panaceum i przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu terapii, zaleca się skonsultować się z lekarzem lub wykwalifikowanym terapeutą, aby ustalić, czy jest to odpowiednia metoda terapii dla dziecka/ osoby dorosłej.

Autor: Magdalena Misiek

 

BIBLIOGRAFIA:

  1. Ross-Swain D., The effects of the Tomatis method of auditory stimulation on auditory processing disorder: a summary of findings, “International Journal of Listening” 2007, nr 21, s. 140-155.
  2. Mandikal Vasuki P. R., Sharma M., Ibrahim R., Arciuli J., Statistical learning and auditory processing in children with music training: an ERP study, „Clin Neurophysiol.” 2017, s. 128, s. 1270-1281.

Moreno S., Bialystok E., Barac R. i in., Short-term music training enhances verbal intelligence and executive function, „Psychol Sci.” 2011, nr 22, s. 1425-1433.

__

Photo by Freepik