Metoda może być z powodzeniem stosowana u dzieci od ok.3 roku życia do dwunastego. Zmodyfikowaną formę wsparcia można też stosować w terapii u nastolatków oraz w przystępny sposób pomagać osobom dorosłym.
Metoda ta została opracowana w latach 90 XX wieku przez psychiatrę Bena Furmana oraz psychologa społecznego Tapani Aloha w Brief Therapy Institute w Helsinkach. W oparciu na filozofii Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, terapii ericsonowskiej, terapii krótkoterminowej i narracyjnej stworzono zasady programu „Dam Radę !”, gdzie duży nacisk kładzie się na szacunek i akceptację dla wyborów i ocen dziecka/klienta. Zazwyczaj dzieci są świadome swoich słabości i też wiedzą w jakiej dziedzinie powinny się poprawić. W proces terapeutyczny zaangażowani są rodzice, postrzegani jaki partnerzy we wsparciu terapeutycznym oraz inne osoby z bliskiego otoczenia dziecka, które są bardzo pomocne w osiągnięciu zamierzonego celu.
Kluczowa rolę w metodzie „Dam Radę” jest przekonanie, że każdy problem stanowi pewien zasób, można go przeformułować na umiejętność, której należy się nauczyć, a przy tym poznać mocne strony dziecka. Sprzyja to poprawie samooceny, budowaniu poczucia własnej wartości i rozwijaniu kompetencji przydatnych w dorosłym życiu.
Przykładowo problemem dziecka jest obgryzanie paznokci. W podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach celem będzie, aby dziecko nauczyło się dbać o paznokcie ,a nie stwierdzenie aby przestało je obgryzać. W problemie gdy dziecko bije kolegów, celem będzie praca nad kontrolą złości, bądź w przypadku dzieci młodszych alarmowanie dorosłego gdy dziecko czuje złość.
Dzieci a także ich rodzice zdecydowanie chętniej podejmują się rozmowy o nauczeniu się czegoś nowego, są zmotywowane do opanowania przydatnych umiejętności, poszukiwania swoich mocnych stron. Wszelkie komunikaty w metodzie są dodatkowo wyrażane w sposób pozytywny, koncentrują się na zasobach dziecka i jego umiejętnościach.
Każda zdobyta umiejętność jest wzmacniana nagrodą, a cały proces terapeutyczny ma określoną strukturę, zawartą w 15 krokach. Są one dopasowane do dziecięcego rozumienia świata, bazują na wrodzonej ciekawości dzieci i motywacji wewnętrznej.
Metoda „Dam Radę!” jest użyteczna w przypadku lęków, złych nawyków, napadów złości, problemów z jedzeniem, snem, a także w problemach w zespole zaburzeń uwagi, w spektrum autyzmu, w zaburzeniach obsesyjno-kompulsywnych, depresji, całościowych zaburzeniach rozwoju, nadpobudliwości psycho-ruchowej.
Integralną częścią terapii ”Dam Radę ! jest metoda „ Jestem z Ciebie dumny !” dedykowana rodzicom i opiekunom, nauczycielom wspierającym dzieci we wprowadzaniu zmian i chcącym doskonalić swoje umiejętności wychowawcze. Poprzez edukację i ćwiczenia na warsztatach dorośli dowiadują się jak wspierać dzieci w osiąganiu sukcesów, jak radzić sobie z brakiem poprawy zachowania, jak doceniać dzieci i zachęcać do zmiany.
Źródło: